Follow on Bloglovin

lørdag 23. november 2013

Lørdagen som ikke helt kommer i gang

- Det er ikke fredag, sier han og ser på meg. 
- Er det ikke? sier jeg, lett forrundret. Ja, det vil jeg si. Forrundret.
- Nei, det er bedre, sier han og legger til: 
- Det er lørdag. 

Han er ikke en person, men macen min. En macbook pro som skal sørge for at fotografier blir redigert og tekst skrevet og det er lørdag. Han tar helt fullstendig feil. Jeg liker ikke lørdager. De er uforutsigbare og alltid er det et eller annet som skjærer i bildet. Som at en annen person enn normalt står i døra eller sitter i stolen. Jeg gynger og sier takk. 

Det er lørdag og jeg har tid til å lese, skrive og redigere for jeg skal jo ikke på butikken. Eller skal jeg? Jo, jeg kan gå på nettshopping. Det er mye som må handles før jul. Likevel, jeg stresser med med innpakningen. Jeg ser for meg Albert Åberg surret inn i taip. Ikke har jeg verken den farlige sagen elelr en liten saks. Noen må hjelpe meg å pakke inn. Hallo, er noen der?

Jeg åpner boken og leser om Bjørn. Setningsskade er definitivt godt skrevet. Jeg skal fortsette snart, men noen dager, noen dager kommer bare ikke i gang. Jeg har brukt fem timer på et bilde. Jeg åpner øynene og legger bildeprogrammet ned. For hva ville jeg si med bildet? At det er 24 dager i desember til julaften og man teller helt til 25 i USA fordi, fordi det er da pakkene kommer.

 (Hvem bryr seg om pakker. Vi. Fordi de symboliserer et eller annet, gjenspeiler personlighetene og forholdet mellom oss. )

De flate og de runde og de kantede og de med klemmer. Jeg klemmer på pakkene under treet og skriver: Jeg er til deg. Hvis du ikke vil ha meg? Da kan jeg byttes. Ganske enkelt. I alle fall klærne mine. Og håret, man kan sikkert klippe av alt håret og kle på meg parykk. Stemmen? Den vet jeg ikke. Den stemmer i nå. Inni meg. Ut i fingrene. Og får meg til å taste og ikke snakke. Men lese, skulle du ikke lese? Og skrive? Du lærte det på skolen. ABC. Bokstaver blir ord. L-E-S. Mellom linjene: JEG LIKER DEG. Hva? 

Jeg skriver meg bort, til landet bortenfor. Der er det jul alt. Noen har pyntet treet og andre har børi ved. I kveld skal jeg samle sammen noen linjer fra kjente julesanger. Vi skrives. S-K-R-I-V. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar