Follow on Bloglovin

mandag 16. desember 2013

Farmor har bursdag med ballonger og brus

Hei, hei verden! Fram med flagget! Det er 365 dager i året. I dag, er farmor sin dag. Hun reiste for lenge siden, slik alle gjør når de blir riktig gamle om ikke noe har inntruffet før, men jeg tenker allltid på henne. På bursdagen. Tiden går og vi går med, sa farmor. I dag ville farmor blitt 106 år stor. Det er mange år. Hun ble 90 og noen måneder. Det er også mange år, måneder, uker, dager, minutter. Halve livet mitt var med farmor, halve uten. 

Hva leser man på en bursdag? spurte jeg meg selv. Jeg nekter å lese om døden på farmors bursdag. Hva leser jeg? Bursdagssanger! 

Jeg gjorde et google-søk. Og jeg starter med den mest selvfølglig:

Det blir nemlig fest og hurra-meg-rundt når man snur seg i ring omkring.
Hurra for deg som fyller ditt år ble skrevet av Margrethe Munthe (1860-1931), som var lærer og forfatter fra Elverum. Hun har også skrevet andre kjente barnesanger som Å jeg vet en seter (med så mange gjeter, jeg hører sangen i hodet, så godt sitter den, fra barndommen av), På låven sitter nissen og Da klokka klang (så fort de sprang). O egentlig er det litt rart, for Da klokka klang, var det nemlig farmor som lærte meg. Akkurat farmor. Og nå, på bursdagen, er det sikkert noen barn i en barnehage som øver på På loven sitter nissen. Det er jo jul snart, må vite. 

"Ja, må han leve" som jeg forbinder mest med Sverige er en annen, litt kortere, sang som blir brukt i bursdagssammenheng. Gratulerer med da´n kan jeg også huske. Happy Birthday var ikke helt farmor. Hun var jo født i 1907. Det var ikke så mye engelsk her enda da. Så rart, hvordan tiden endrer seg. Men hundre år er også lang tid. Gratulerer med dagen, farmor, med stor H, og, mens jeg plystrer og synger inni meg, Hurra for deg. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar