Follow on Bloglovin

søndag 16. februar 2014

Smakebit søndag: Blomsterhandlersken

Ja, jeg vet det. Jeg leser sakte. Men det er fordi ord trenger inn i meg, fyller meg, tar hele meg, drikker meg, som om de var blomster, spiste meg som om de var hunder. Voff, jeg vil ha en liten hund! Slik sporer jeg meg selv av.

Men som jeg alt har vært inne på, jeg fortsetter i en bok jeg har skrevet fra tidligere. Smakebit på søndag i bloggen Flukten fra Virkeligheten, av Mari, kommer jeg med side 23 i Gro Dahles blomsterhandlersken. Det er søndagens smakebit:

Jeg ligger så langt ute at jeg nesten tipper over. Lenger ut kan jeg ikke komme, for jeg ligger allerede med det ene kneet på utsiden av madrassen. Når jeg skyver hånden innunder puta, slik jeg liker best, stikker også albuen utenfor. I det siste har jeg erfart at det går helt fint å ligge på kanten til en avgrunn. Jeg har ikke ramlet ut av sengen en eneste gang siden jeg ble voksen. 

Og så, så fortsetter søndagskvelden og drar meg mot natt der jeg skal ligge på kanten min. Det slo meg akkurat nå at mammutsalget begynner i morgen, og jeg som jo skulle forhåndsbestille. Har salget begynt tidligere i år enn andre år? Jeg tror nesten det. Jeg kan i alle fall ikke huske at det var slik at man kunne handle bøker til vinterferien på mammut. Jeg trodde det var litt nærmere mars. Eller i mars. Og nå, nå går hele året rundt i hodet mitt og jeg lurer på om ikke Tusenfryd åpner snart eller om SAS fortsatt deler ut spyposer. Jeg kjenner meg så alene, uten fotfeste, at å legge seg på kanten av sengen, nok kanskje er det aller tryggeste stedet nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar