Follow on Bloglovin

søndag 23. mars 2014

Smakebit på en søndag: Ruffen

Jeg kjenner meg litt gufsen og ville flykte litt fra virkeligheten jeg og, i denne ukas smakebit. Mari fra flukten fra virkeligheten inviterer hver søndag til å dele der man er i en bok. Men boka om Sankta Psyko var litt for tung i dag, så jeg lastet ned en barnebok via appstore fra Gyldendal. Jeg trengte noe lett og en god følelse, midt i alt. Og jeg fikk det! Det var Ruffen av Tor Åge Bringsverd! 


Boka heter Ruffen: Sjøormen som ikke kunne svømme. Det er et lite eventyr der den lille Arthur som ikke kunne svømme som de andre, tilslutt redder en hel Amerikabåt. Bokappen har bevegelige illustrasjoner og godt språk. 

En liten smakebit:
...og i slottet for en gammel, fin sjøormfamilie. Den er så fin at den har en bestemor som sier sjøslange i stedet for sjøorm. 
Tenk om vi alle hadde slike bestemødre, som kalte oss helter helt uten at vi hadde gjort annet enn å være oss. Det er mine tanker, en søndag i mars. 

6 kommentarer:

  1. Ruffen husker jeg fra barndommen, men jeg husker også at jeg syntes den var kjedelig, og at tegningenen ikke var så fine..
    For et par år sida fant jeg igjen den boka på loftet, og måtte smile; sidene var pynta opp med skjeve hjerter og blomster i alle mulige farger og navnet mitt var skrevet opptil flere ganger på hver side... Mon tru om det gjorde boka særlige mer tiltalende? Jeg tviler!
    Uansett; jeg leste selvfølgelig boka på nytt, og det er jo en riktig så søt historie! Nå er boka gitt videre til tantebarn, som forhåpentligvis vet å sette pris på vakre historier og stor kunst ;o)

    SvarSlett
  2. Många barnböcker i dagens smakbitar, trevligt :)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for smakebiten :-)

    SvarSlett
  4. Roligt med barnbokssmakbitar, tack! :)

    SvarSlett
  5. Tack för smakbiten. Länge sen jag läste en barnbok faktiskt.

    SvarSlett
  6. Jeg elsker barnebøker, kan aldri bli for voksen til å lese dem. Fin smakebit!

    SvarSlett