Follow on Bloglovin

søndag 22. juni 2014

Sommerstafettføljetong del 3

Det er søndag, det er sommer, men det er er ikke sol. 
- Vær hilset! 
- Hva for noe? 
- Jo, det er det de militære sier, og jeg tenker at Berit som skal på høstjakta med de kongelige (eller var det bare et eventyr?) vil se noen i garden passe på. De er militære. Vær hilset! 

Det nærmeste jeg har vært kongen, er kong Olav konfekt. I sola, vil den smelte og bli saus. Da kan den pynte isen din. 
- Liker du sjokolade-is? 

Det andre møte med kongen, var at jeg som 6-åring så begravelsen på tv. Den gikk inn på meg. Vi gikk tidligere hjem fra skolen den dagen, for å få se begravelse. Skolen stengte da. Samfunnet stoppet. 
- Ville det skjedd i dag? undrer jeg. Sommerferie er tid for undring og beundring. 

Det var en stor kirke han ble gravlagt i. Apropo grav, så vil jeg bytte til et lystigere tema enn døden. Jeg ser det graves ut nye tomter i fjellet. Flere skal få bo i friheten, nyte livet. Gå eller ride. Ja, for sommer er liv. Liv og frihet. 

Berit sitter på hesteryggen. Jeg sitter på en stol. Og jeg tenker, at når sola kommer, selv om det er vind, kan man bli solbrent. Særlig til fjells Så tips nummer 1: Smør deg med solkrem. 

Der sitter du, med solkrem på. Tips nummer 2: Gå ned til et vann, og mål temperaturen med bare tærne. Tipper du rett? Hvis ikke, kan du la magen bade, legge på svøm før du rir den av. 

Nummer 3. Ja, det er også et sommeritps. Ri hverdagen og tunge gjøremål av. Sommer er bjørnebær, bringebær, lite klær, ingen lekser... Sitt stolt på hesteryggen. 

Er det sand på fjellet? Det er visst mye jeg har glemt om fjellet. Hvis det er sand, ha med spade. Det er tips nummer 4. Og nå kommer gravingen. Grav deg ned i tide, i live, så det blir en trygg ferd. Men det er ikke behov på sommeren, med mindre det er en farlig tåke, så bygg et sandslott og la Kong Olav flytte inn. 

Og som konge nummer fem, kommer det siste tipset for i dag. Kast mynt og krone om hvem som skal ta oppvasken. Gjør gjøremålene til en lek. De er på ferie de også. Jeg slo krone. Du tar oppvasken og jeg blåser såpebobler. Hva har vært på tallerknene dine?  

Følg med på del 4 hos Berit: http://beritbok.blogspot.no

1 kommentar:

  1. Det er sand på fjellet, men enda mer stein. Er det noe vi har nok av her i landet, så må det være akkurat det! Vi burde vært steinspisere, alle som en. Med tallerkener av steingods.
    Fjerde episode er lagt ut ;o)

    SvarSlett