Follow on Bloglovin

tirsdag 22. juli 2014

Skrivestafettføljetong: Safarie i Sverige

Det første som slo meg da Berit spurte hvor jeg ville reise, var India og noen av de afrikanske landene. India har mange kulturer i ett rike. Jeg skulle ha med meg kamera, for i vanlige ahger, bor Pappegøyer. I afrika, skulle jeg fotografere hendene mine sammen med mørke hender. Fordi jeg liker kontraster. Og jeg skulle gå på safarie med Berit og oppdage løver sterke og elefanter store. Større enn rommet jeg sitter i. 

Men, jeg kom på, reisen hun inviterte meg med på var 2-3 dager. Da kommer vi ikke så langt. Men drømmeferien stopper ikke der. Vi drar til nabolandet i stedet. En time fra Gøteborg (det blir gøy), finner vi dyreparken i Borås: Borås Zoo. Den er en av de aller beste. Der er det savanne med nesten alle afrikanske dyr. Og mens jeg fotograferer, kan Berit lage seg grillmat på utsatte griller. Det er en dyrepark som ikke suger pengene ut av folk, selv om penger ikke er noen begrensing i denne tankeutflukten, så liker jeg å ha det med, i baktankene. 

Foran baktankene, sitter øynene mine. De vil se. De vil se giraffhalser, elefantsnabler og stripete sebraer. Ingen sebraer er like. Og som sebrajente, jmfr. Boka sebrapiken av Sofia Åkeram (ja, litt literatur må vi ha med oss i bagasjen), vil jeg gjerne komme dyret helt nært, så jeg får se det selv, at ingen er like. Jeg håper de har geiter og. Jeg ble bitt av en geitekilling i Norsk fjellheim da jeg var 6 år. Siden har jeg elsket gjeiter. 


På slutten, tar vi en tur til Liseberg. Jeg er ikke glad i Berg og Dalbane, men de har et fantastisk spøkelseshus med levende mennesker i. Deretter tar vi en tur på stranda bare for å kontrollere at saltvann er saltvann også i Sverige. 

Det blir en unik reise, bare et par timer fra Oslo by. Og etterpå, kan vi sitte på toget med fulle minnekort og skrive historie, for hva gjorde egentlig de to apene oppe i treet? 

Jeg sender badeballen over til Berit og lurer på hva slags dyr som ligger hennes hjerte nær? Fordelen med Sverige er også at med gyldig vaksinasjonskort kan hundene våre være med på ferie. Så, ja til harrytur med ekstra opplevelser (P.S Du får lov å hamstre smågodt). 


1 kommentar: