Follow on Bloglovin

torsdag 14. august 2014

Bokanmeldelse av Uten dekning

Tittel: Uten dekning. Forfatter: Lise Knudsen. Forlag Tussilago.79 sider. Forlag 2013. 





Dette er boka for deg som vil lese en roman, uten helt å finne tid til det. Femten minutter etter at boka kom i posten, var romanen lest. Jeg levde meg helt inn og ordene lever i meg nå. Det er korttekster, som dikt, som tilsammen utgjør en historie. 

Utdrag:
Pappa sukker.
Går ned på kne.
"Dette blir trangt unger"
"Legg deg ned pappa, Sånn" sier jeg.  
"Se hva mamma har skrevet under bordet."
Pappa leser høyt.
"Jeg elsker Lars, Kari og Olav i evighet."
Boka skildrer livet etter at en mor er død. Pappa finner en annen, som det ikke blir noe med med av. Det er en storesøster som spiser revebjeller fordi de er giftige mens pappa er hos den nye kjæresten. Revebjellene, er pene men giftige. Lillebror vil ringe legen. Kari mener det er hjerter opp ned, revebjellene. Hun blir grå i fjeset. Det er ingen dekning på mobilen og storesøster er ikke storesøster, en liten stund når lillebror prøver å nå frem. Når pappa kommer hjem er det slutt med Hilde. Pappa er liten og barna hjelper hverandre med å pynte kake. De er store og jobber sammen. Kari er igjen storesøster og deler kakebunnen. Lillebror leger på gelé. Det er kake til mormors bursdag. 

Boka beskriver roller, kjærlighet, søsken, familie, død og liv. Det er tydelig at hovedpersonen er en ungdom og broren litt yngre, uten at dette beskrives bokstavlig eller tallfestes. Boka snakker på mange nivåer. Den gir rom for å tenke videre og danne seg bilder av situasjonene. 

Terningkast 6 for ringvirkninger.

3 kommentarer:

  1. For en flott omtale du har skrevet, likte at det går an å gi terningkast for ringvirkninger :) Du er inne på bloggrollen min, kjekt å bli kjent med deg, og takk for fin kommentar :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Nå er du i min bloggroll også!

      Slett
  2. Det er ikke bare blogger som roller, det gjør badeballer også!
    Omtalen din fikk meg til å tenke på 'Å holde pusten' av Agate Øksendal Kaupang. Selv om den er i tradisjonell romanform, er temaet litt det samme. Likte den veldig godt, og det er slett ikke umulig at jeg leser denne hvis jeg snubler over den en gang.

    SvarSlett