Follow on Bloglovin

torsdag 21. august 2014

Når de siste kommer først - lesererfaring

Noen ganger, kommer de siste først. Bare tenk på de nyfødte. Babyene får plass nummer 1, enda de kom sist. Noen ganger, er det slik det må være. Dette blir en bokanmeldelse utenom det vanlige. Fordi jeg er berørt. Nå skal jeg levere, men har enda litt gåsehud. Gjentakelse stuer tiden bort, sier boka til meg. Samtidig gir den meg alt jeg ikke har tenkt på tilbake. Om liv, forhold, de andre og oss. Vi i samme verden.  

Jeg har lest en diktsamling med fotoillustrasjoner. Forfatter er Anders G. Ek og fotograf er Knut Rune Johansson. 
Tittel: Når de siste kommer først. 
Forlag: Publica. 

De to har oppsøkt mørket, sult og elendighet - i våre øyne. Men hvem definerer et godt liv, hva lykke er? 

Boka fikk meg til å tenke på det. Mitt eget liv er ikke et glansbilde. Og jeg tror ikke mange her til lands vil bytte med meg. Men det er likevel mitt. Og jeg vet hva som gjør meg trist og hva som gjør meg glad. 

Slike verdier kan også finnes i sultrammede strøk, i slummen, i krigsherjede land. Noen ganger, setter vi de menneskene som lever i slummen, foran. Vi gjør en innsamlingsaksjon, en redningsmanøver, så flest mulig lever videre. 

Kroppen kommer først. Og er den første og eneste vi går med. Vi kommer i den, og går med den. Slike tanker fikk boka meg inn på. Jeg liker den. Den er spesiell. Den reiser. Den reiser hår på armene mine og tar meg med til ukjente land. Jeg låner klemmer jeg vil gi og stjeler gode replikker jeg kunne ønske jeg kom på først. 

Jeg gir meg hånda mi. Grip den og jeg vil ta deg med i et annet mørke så du slipper ditt eget. Men samtidig, vil jeg egentlig bare løfte deg der du er, der du hører til. For det er der du vil være. 

Boka anbefales. Den fikk meg til å føle. Den berørte. Og det er det dikt skal. Lev les vel! 

P.S. Jeg ble spurt om boka var like makaber inni som på forsiden. Nei, bildene er varierte. Det er folk som klemmer hverandre og liv som lever. 

Hva er lykke for deg? Hva smiler du av?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar