Follow on Bloglovin

lørdag 27. september 2014

En svensk Nemi? Nytt blad fra Egmont

Egmont er vår største leverandør på tegneserier. Nå kommer de med nytt blad, Zelda. Zelda er skapt av svenske Lina Neidestam. Zelda er mislykket, egoistisk, agressiv og sexfiksert. Og det er nettopp derfor hun er så viktig. Zelda er en antihelt det ifølge Egmont det er vanskelig å få nok av. Jeg leser ikke mye tegneserier, men gir dette bladet en sjanse fordi det minner meg litt om Nemi og jeg har faktisk likt å blad i Nemi. Jeg leser de sjelden fra perm til perm, men koser meg med enkeltsider. 

Zelda er en dame helt uten impulskontroll, med feministiske idealer hun sjelden klarer å leve etter selv. Kombinasjonen skaper latter og innen stripesjangeren skriver Egmont at hun er et lenge etterlenget tilskudd. Tidligere har vi sett striper fra Zelda i de svenske Metro og Nemibladene og i Norge i Pondus, Rutetid og Dagbladet, men først nå har hun fått sitt eget blad. Her. 


I Nordlys var spalten for hard kost for leserne, og redaksjonen gav etter og fjernet Zelda. Jenters usminkede nakenhet er visst fortsatt kontroversielt. Egmont ser med lattermild glede at jenterssingelliv i all sin usminkede nakenhet fortsatt er hysterisk morsomt for de fleste, så her sitter jeg med et nytt blad i hendene - Zelda: Jenter som kommer. Her kommer jeg og leser! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar