Follow on Bloglovin

tirsdag 30. september 2014

Lei av å høre om andres sykdom? Fortell om din egen!

Jeg sitter med en pressemelding fra Norsk Folkemuseum. Den vekket min interesse. Tittelen lyder: "Lei av å høre om andres sykdom? Fortell om din egen!" Og det er du velkommen til i kommentarfeltet her på bloggen min også, men først skal jeg sitere litt mer fra pressemeldingen.

Videre står det: 
"Norske og svenske forskere slår seg sammen for å finne ut mer om hvordan akkurat du opplever å være forkjøla. «Målet for prosjektet vårt er å finne ut mer om hvordan mennesker opplever hverdagssykdommer som forkjølelse og influensa», sier Karine Aasgaard Jansen, forsker på temaet ved Umeå universitet i Sverige.
«Undersøkelsen er en del av et større forskningsprosjekt om influensa i Skandinavia, der vi har flere problemstillinger som belyser temaet fra ulike synsvinkler. En viktig målsetning for prosjektet er å bidra til mer brukervennlige prosesser for smittevern» sier den svenske forskeren videre.
I Norge er det Norsk etnologisk granskning (NEG) som gjennomfører undersøkelsen, som allerede er i gang. «Helse er viktig i folks hverdag, og dermed et vesentlig tema å samle inn folks opplevelser rundt. Et samarbeid med Sverige gjør at vi kan sammenligne norske og svenske erfaringer», sier leder for NEG, Audun Kjus. "Folk er opptatt av sykdom, og da spesielt sin egen, så her forventer vi mange svar, avslutter han".

Jeg syns dette var veldig interessant og lurer på hvordan bloggleserne ser på egen sykdom. Har du en morsom historie å fortelle? 

Selv har jeg aldri hatt influensa. Forkjølelse har jeg selvsagt hatt, men det gjør meg fint lite. Mens jeg skriver dette, kjenner jeg at jeg har lite å si om forkjølelse. Forkjølelse bare ER: Jeg snufser, mister stemmen, får feber. Alt dette fikser kroppen min veldig fint. Det var verre med pappa. Han klager når han er forkjøla og hoster og bærer seg. Og en vanlig forkjølelse kan fort kalles influensa og man er døden nær. Hvordan har du det når du er forkjøla


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar