Follow on Bloglovin

søndag 7. september 2014

Smakebit på søndag: Fortellerkunst

Jeg blir meg på smakebit på søndag som denne gangen er hos Astrid Terese. Jeg sitter med Henrik H Langelands fortellerkunst. Den innledes med et utdrag fra Karl Ove Knausgård, min kamp 2: 
Det var en ny start, jeg føyde de siste hundre sidene til den alerede lange filen med begynnelser, og begynte igjen. Denne gangen var det engletemaet jeg grep fatt i. Jeg kjøpte en av de billige kunst-temablkene, den var full av englebilder, og ett av dem vekte min interesse, det viste tre engler som var ute og gikk i et italiensk landskap, kledd på femtenhundretallsvis. Jeg skrev om en som så dem gå der, en gutt som gjette noen sauer, en hadde forsvunnet, på jakt etter den, mellom noen trær, så han englene. Det var et sjelden syn, men ikke helt uvanlig, englene holdt til i skogene og utkantene av menneskenes virkeområder, og de hadde gjort det så lenge som folk husket. Lenger enn det kom jeg ikke. Hva var historien? 
Og med det går jeg over til bildene mine. Jeg tenkte du som leser kunne lage historien. Jeg har mine, du har dine. Historier. Og vi assosierer forskjellig. Jeg har laget en bok om hvordan jeg ser verden med asperger syndrom og vil vise deg en av mine sider som ikke er skriving. Det er bare fotografier. Redigerte og mindre redigerte. Ekstraintekter om det blir noen går til autism speaks. Jeg anbefaler papirversjonene, men ipadboka er også fin.

Here is link to the book in paper versions plus pdf: www.blurb.com/b/5536117-my-tiny-view-of-world 


Here is link to the book in ebook for iPhone and iPad: store.blurb.com/ebooks/485790-my-tiny-view-of-world

Om boka:
Real adventures starts with a frog and ends with a frog. Logical: Frogs are frogs. They are not princes, but frogs. I like the truth. And I like the frog and the puzzlebricks that fit. When bricks dont, my picture of life fall apart. That means I cant puzzle. I do photos.

You see the frogs among your shoes while walking. I love shoes. I look more at your shoes than your face. Is that amazing? This book is photos of my tiny world of view, using dolls as illustration and an honor to the dollymakers that let me use their dolls in my book. This is beeing me. I will let you discover details too, with taking a look in the book. What do you see?

This little adventure of photos, 28 different photopages plus one that is the same as the cover + cover and copyrigtpages + introduction. is just about the truth: Real frogs stay frogs.


Left over money goes to organization working for Autism.

Tilbake til fortellerkunst. En roman handler mye om en endring. Noe skal skje. Jeg sliter med oppbyggingen av min, om den noen sinne blir en bok. God søndag! 

7 kommentarer:

  1. Jeg leste litt i boka om Vilde Virre Vapp i går, og det er bildene som fenger mest der også. Teksten... er litt vanskeligere, men bildene!! De går rett hjem, inn øra, inn i hjertet og røsker og river. Jeg skal skrive og fortelle mer om det på bloggen senere. Da jeg er ferdig, og BÅDE tekst og bilder er sortert og fortært. Uansett er jeg imponert over hvor produktiv du er, både på bloggen og i "bokverden" ellers. Klapp på skuldra, Helene!

    SvarSlett
  2. Bilder er viktige i mange sammenhenger. Noen ganger kan jeg fortape meg i billedbøker, der bildene sier mye mer en teksten noen gang kan gjøre.
    Ønsker deg en god søndag!

    SvarSlett
  3. Tack för smakebiten, ingen bok jag känner till

    SvarSlett
  4. Tror inte att det är en bok för mig, men tack för smakbiten.

    SvarSlett
  5. Låter som den boken mer passar för de som vill skriva, inget för mig med andra ord.

    SvarSlett