Follow on Bloglovin

lørdag 17. januar 2015

Inspirert av Ingvar Abjørnsen og annen litteratur


Inspirert av Ingvar Ambjørnsen sier jeg: Elsk meg i morgen, som Elling sier. Og det Elling sier har jo Ambjørnsen bestemt. Tenk å være skaper av en slik skikkelse. Det må være stort og smått på en gang, i og med at det er en stor personlighet som bare skal bo mellom noen permer, på ark. Heldigvis ble Elling film ganger tre også. 

Bildet er redigert og er av dukken min Luna, en Magic Mirror dukke. Se på øye hennes. Jeg har skrevet inn akkurat det. Og sånn sett er jeg i Ambjørnsens fotspor i dag. Antakelig er han hjemme i Tyskland. Jeg lurer på om jeg også er der da? 

Definitivt er jeg ikke der i virkeligheten. Men jeg er. Noen. Hei hopp. Her er jeg. Eller Hej hoppsann, Emil og Pippi langstrømpe. Jeg lever i litteraturen. I barnelitteraturen finner jeg karakterene som er meg som voksen. Jeg er Emil i snekkerboden og jeg er Pippi i klasserommet som ikke får plass til hesten på tegnearket i A4. 

Jeg liker også Tove Janssons mummifamilie og co. Lille My har en styrke jeg gjerne låner litt av når jeg tramper i bena. Da gjør det litt mindre vondt å trampe. 

At jeg kjenner barnelitteraturen så godt, kan jeg nok dra nytte av i fremtiden. Til små vokser til. Og sånn går nå dagene. Til bilder, ord og redigering. I dag har jeg også hatt bursdagsbesøk og der var det en liten som spiser på Albert Åberg servise. Til det kommer også barneklær godt med, og jeg har tatt meg en titt på Boozt for å finne stilige barneklær. 

Jeg er kanskje ikke helt med om dagen. Jeg beklager. Derfor sier jeg Elsk meg i morgen. For i dag går det ikke. Jeg er usmakelig. Og jeg beklager. Tilbake til litteraturen. Jeg kunne godt blitt drept i en krim. Jeg lurer på hvilken krimforfatter jeg egentlig liker. Jo, Gunnar Staalelsen som sitter i redaksjonen for bladet jeg bidrar i og som leser inn lydbøkene sine selv. Han er folkelig og ekte. Ja, jeg liker han. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar