Follow on Bloglovin

søndag 12. april 2015

Smakebit på søndag: Hundre tusen timer

Jeg har ikke lest så mye i det siste, for jeg er opptatt med Aspergeropplysningsbloggen min, http://aspergerinformator.com. Jeg mener ikke å unnskylde meg. Jeg står inne for det valget. Det gir meg mindre tid til å lese, men jeg klarer uansett ikke alltid å lese. Og jeg har masse tid! Det er bare det at jeg blir så fokusert når jeg gjør en ting, at jeg ikke kan bytte fokus så lett. Når jeg jobber med Aspergerbloggen, er leserne mine fryktelig viktige. Og de kan telles! Jeg liker det kjempegodt.

Men jeg åpner Hundre tusen timer for å delta i smakebit på søndag. Det er en diktsamling av Gro Dahle. Jeg har lest den før, og liker den. Den begynner slik: 
Mamma, mamma! Rygg skal jeg kalle deg. Store brede rygg skal jeg kalle deg.  
Jeg leser videre om rommet, listene og dørene i rommet som står og venter når man våkner. Jeg flytter meg inn i boka og leser litt videre og gir en ny smakebit: 
Sier moren min den grønne jakka. Tar jeg på den grønne jakka. Vil hun se meg danse?
Jeg tenker på Idas dans og tenker at jeg er litt som Ida i boka om den kreftsyke jenta av Gunnhild Corwin. Jeg danser. Jeg danser med bokstavene og skriver om å oppleve verden. Jeg blir til blogg nå, mens Ida ble til bok. Kanskje blir jeg også bok en dag, i hylla de. Da skal jeg stå skolerett og bøye sidene mine av takknemlighet når du blar. 


11 kommentarer:

  1. Jeg har lest litt av Gro Dahle, og liker godt det hun skriver. Det er alltid vont, og sjelden får jeg lyst til å la barn lese det, for det er for tøft i mine øyne. Denne har jeg ikke hørt om, men smakebitene frister meg til å ta en nærmere titt.
    Jeg følger med på aspergerbloggen din, det er veldig interessant det du skriver, men jeg føler ofte at jeg ikke har så mye å komme med av kommentar :) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  2. Fikk lyst til å lese denne. Skal titte på aspergerbloggen din . Med en liten gutt med autisme i familien leser jeg mye innenfor dette området.

    SvarSlett
  3. en bok som jag skulle vilja läsa! tack för smakebiten!

    SvarSlett
  4. En för mig okänd bok. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  5. Gro Dahle skriver mange ganger veldig sterke tekster. Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  6. Tack för smakbitarna, de var annorlunda.

    SvarSlett
  7. Tack för en något annorlunda smakbit.

    SvarSlett
  8. Jeg har visst bare lest én bok av Gro Dahle, men jeg likte smakebitene du delte så godt at jeg vil prøve å få lest mer av henne.

    Ellers vil jeg kommentere at jeg har lest alt du har skrevet i den andre bloggen din i uken som har gått, og synes det er veldig fint og lærerikt å lese. Merkelig nok føler jeg at jeg kjenner meg litt igjen i mye av det du skriver, du er flink til å sette ord på disse tingene.

    SvarSlett